En amerikansk legende.
Harley'en er motorcyklen over dem alle - alene
lyden er helt unik og
kan give drenge i alle aldre benzin i blodet. Og piger med! For i vore tider
nøjes mange kvinder ikke med at være "bagsædesild", men sparer sammen til at få
egen
Harley-Davidson.
Historien om den verdensberømte maskine, der ikke bare er til at køre på,
men i allerhøjeste grad også handler om livsstil,
design, teknologisk udvikling,
og som er et symbol på den
amerikanske drøm om frihed.
Ordet "ikon" da også forstås som et ophøjet billede, der repræsenterer noget
andet og mere end det, man umiddelbart kan se og føle på.
Harley-Davidson handler også om
det mere udefinérbare, nemlig aura, livs- og symbolværdier.
Den fantastiske historie om
Harley-Davidson
begyndte i de sidste år af 1800-tallet i Milwaukee, hvor fabrikken stadig har
hovedsæde. Fire unge mænd med mekaniske færdigheder - brødrene Davidson og deres
barndomsven med efternavnet Harley - gik i fritiden og eksperimenterede med
noget dengang så avanceret som motorisering af cykler.
I 1903 produceredes de første par maskiner i et lille haveskur, som
brødrenes far stillede til rådighed, og derefter gik det hurtigt. Verden var i
hastig forandring, og Harley-Davidson Motor Company fulgte med. Motorcykler blev
hurtigt et uundværligt transportmiddel i arbejde og fritid og i krig og fred, så
efterspørgslen var stor. Motorsport blev dertil en populær beskæftigelse for den
moderne verdens vovehalse og rekordjægere, ligesom der udvikledes modeller, som
tog hensyn til den mere prosaiske del af virkeligheden: trehjulede servicars med
rummelig bagageplads til arbejdsbrug samt sidevogne til passagertransport.
Gennem 100 år har
Harley-Davidson ikke
blot fulgt og været med fremme i udviklingen af teknologi og design, men også
skabt en
udødelig myte, der er
karakteriseret ved, at
fanskaren omfatter
alle
aldersklasser og samfundslag.
Motorcyklens historie og
banebrydende milepæle
Denne webside handler mest om
ROAD KING' en som er Harley-Davidsons
store
tourings maskine...
Sammenligner man
en Harley-Davidson Road King med en af de nye japanske superbikes, så
er der ingen tvivl om, hvem der falder igennem både hvad angår teknik og
køreegenskaber. Men sammenligningen duer bare ikke: En Harley har noget, som de
japanske fabrikker aldrig har faet indbygget i deres maskiner: Den har sjæl. Den
sjæl, der gør det til en oplevelse at glide ud ad landevejen på en Harley, mens
solen blinker i den blanke forlygte.
Stor og mægtig i et og alt. 88 ci eller på dansk 1449
cm³ og til en pris, der ligger på den anden side af en kvart million.. så meget
guld – jamen, for hvad dog? Hvad er den lavet af?
For alle Harley købernes penge får han en motorcykel
stopfuld af Harley-traditioner. Den store tank der kan rumme 18,9 l. benzin -
benzinmåler - samlet af et hus der rummer det gummiophængte speedometer, idiot
lysene, der fortæller, om du er i frigear eller blinker, og tændingskontakten.
Der er det lave fede sæde på ægte amerikansk vis med
det tomme tykke bukkehorn styr og de fede brede fodplader, den to delte
gearpedal og den enorme store bremsepedal. Længere fremme skimtes det brede
egern forhjul med det store hvide stribet dæk i den brede skærm ophængt i en
breeed fed forgaffel. De luft affjedred støddæmper, den ovale luftfilterkasse,
der skjuler den elektroniske indsprøjtning.
Tilføj lige den forkromede fede crash bar og den store
bagskærm, de store lædertasker – og du har en motorcykel, der ta’r fat om
hjerterødderne på selv den mest forstokkede Harley freak. Harley-Davidson er en
rullende tidsmaskine med fødderne plantet solidt i fortiden og nakken til
fremtiden. De kan det der med at gå baglæns ind i fremtiden, de Harley folk. -
Tænk, at man i 2007 kan købe
en splinterny motorcykel, der ligner en fra 1957 på en prik. Det er en del af
fascinationen ved Harley-Davidson's Road King.
Twin Cam ”Fathead” er et stort skridt frem
45° V-Twin. 1450 cm³ (88 cu in) 4 ventiler - 2 på hver
cylinder, luftkølet motor og elektronisk indsprøjtning. Med risiko for at
fornærme nogen af de rettroende blev Evolution-motor V2 droppet til fordel
for hvad motor fabrikken kaldt Twin Cam men andre kalder ”Fathead”.
Motoren blev testet 2 millioner miles i 12,600 timer på Dynotest bænken før den
blev sluppet løs. Fortvivl nu ikke. Selv om der er ikke meget tilbage af den
gamle Evolution-motor V2, faktisk er der kun 21 ting, som er brugt på den nye 67
hp Twin Cam ” Fathead”
Udviklingen starter over krumtaphuset. Til gengæld er
det også helt nyt og en teknisk fin løsning tilmed. Cylindrene er aluminium og
større med en indstøbt jern-foring. Det giver mulighed for finere tolerancer
mellem stempel og cylindervægge. Fordele som mindre slitage og bedre køling
følger med. Ligesom stemplet ikke vil være tilbøjeligt til at >>vakle<< i
boringen. Når både cylinder og stempel er i aluminium, vil de udvide sig i samme
takt, derfor alle disse fordele.Det nye forbændings-kammer er ikke nøjagtig en
skive of en kugle, for i den ene side er der en flad kant, en såkaldt
Squishkant. Squish'en er med til at hvirvle gassen igennem, idet afstanden
mellem stempeltoppen og den flade kant er så lille, at gassen der imellem
nærmest skydes ud i forbrændingskammeret, når stemplet nærmer sig toppen. Det
funger godt gennem hvirvlet ved lave og mellemomdrejninger, som giver hurtig
forbrænding med et mindre varmetab og bedre drejningsmoment og økonomi.
Moment, fem gear, høj gearing og blød kobling
Der hele overlades til højre tommelfinger, og det
diminutive 28 amp. batteri når det efter behørigt varsel slæber 1450 cm³ i gang
- første gang! Twin Cam ”Fathead” overrasker ved at være ualmindelig kultiveret
og mekanisk lydløs. Fumb….fumb….fumb fra potterne ikke en rasle- eller klikkelyd.
Første gear lægges ind...
Bevægelse så lang som kickstarterens, og koblingen får
>> KING << til at bevæge sig med et langt blødt sug. Virker fint, den nye
kobling med membran-fjeder og meget lavt aktiveringstryk. Der er noget
fascinerende ved en motorcykel med så høj en totalgearing - passer fint til den
5-trins kasse, der er fulgt med fra Evolution. I byen kommer man sjældent over
4. Gear. Drejningsmomentet føles virkelig overlegent på landevejen.
Læg femmeren ind...
og bli' der bare >> KING << tager ingen notits of det.
Et lille vrid med højrehånden og alt hvad der er op-ad-bakke bliver til
ned-ad-bakke. >> KING << anstrenger sig ikke af det - når bare ikke farten
bliver alt for høj, det vil sige over 165 km/t. Op til 100 km/t er >> KING <<
blid, og først når >> KING << mærker, at grebet strammes, begynder den, at ta’
ved. Ved 140 km/t skal man tage sig i agt for at fødderne ikke falder af de
ekstra pinde på den store crash bar.
Den hastighed er på ingen måde behagelig -
tilbagelænet, Tilbage til sightseeing-tempo igen, for det er det, en >> ROAD
KING << skal bruges til. Så mærker man heller ikke, at bremserne måske ikke er
dimensionerede til at stoppe en over 400 kg frembrusende Harley. Stille bugtende
veje i stedet er lige noget for en >> KING << Bliver man så fristet til at øge
tempoet, minder en metallisk skrabelyd om, at frihøjden begrænses af
udstødningerne og de store fodplader samt det voluminøse koblingsdæksel.
Langt fra det perfekte - men
med sjæl og glød
Ifølge specifikationerne er det en motorcykel - to hjul
og alt det der - men den er også en hel masse, som ikke er nævnt sammen med
teknikken, for den er en levende legende. På en eller anden måde kan en Harley
noget, ingen anden motorcykel kan - for den har sjæl. Langtfra perfekt. Men der
er det ved maskiner, der langtfra er perfekte, at mennesket udvikler et forhold
til dem samtidig med, at maskinen har brug for mennesket. Den langtfra perfekte
maskine bliver aldrig regnet for en selvfølgelighed, for noget, der bare er der.
Sådan er en Harley >> ROAD KING <<. Når man glider gennem landskabet med
omkring 90 på klokken, mærker vinden i ansigtet, solen i ryggen, ser skyerne
spejle sig i den blanke forlygte, så oplever man noget, som ikke er nævnt i
instruktionsbogen - og at det alligevel er en motorcykel, men på dens helt egne
betingelser :-0
Helt forkert.>> ROAD KING << er en stor rebel, der slet
ikke kan måles og vurderes efter nogen anden målestok eller norm end King's
egen...
“Keep
The Rubber Side Down”
EVENTS
Det
er nu muligt at
bestille os til
polterabend kørsel
m.m.
flere lørdage...
Kalender
Se kalenderoversigt
Sidemap
|