www.denniskirk.com/
www.motorcycleworks.nl
www.harleyauktion.dk
www.jardine.rideshop.com
www.biggshd.com/
www.choppercity.com
Link til favorit sider..
Login for medlemmer
REGNEARK TIL STØDDÆMPER
Teknik
www.unit converter
www.bassanipipes.com/
Teknik
www.heavydutycycles.com
Harley has stated in...
it’s last issue of the Enthusiast that the new Twin Cam 88
needs a name. It has a name…The Fathead…because there
is 60% more finning around the heads and barrels. Plus the barrels are shorter
which makes the top end look fatter.
Now who named it the Fathead?
Well, Chris Maida and myself did. We were the first outsiders to see and learn
about the new Twin Cam 88 engine a full 3 ½ months before the first public
announcement that it even existed. What we did was announce the new mill as "The
Fathead" in American Iron Magazine, which goes around the world in many
technical and exploratory articles
DONNY PETERSEN
Twin Cam 88 + 88B "Fathead"
|
Dæk - generelt
Dæk Tips DOT-Nr (Department of Transportation USA) giver informationer om
produktionsdatoen.
Tidligere kunne man bare konstatere om dækket fra 90'erne, hvis det var mærket
med en trekant var fra 80'erne.
De første cifrer står for produktionsugen, de sidste to for året.
Eksempell: Tallet 0100 betyder at dækket er produceret den første uge år 2000.
Dæk betegnelser
- Dækproducent (Mærke)
- Profil betegnelse / Dækkets type
- Dækkets gennemsnitlige bredde i mm
- Forhold mellem dækkets højde og bredde i %
- Radial dæk
- Fælgens størrelse i tomme
- Belastningsindex (Li). Som angiver dækkets trækkræft
- Hastighedsindex
- Uden inderslange (slangløst dæk, tubeless)
- Produktionsdato (XX = uge, X = år, < = 9. årti)
- Indikator som påviser slidtage (Viser når dækket er slidt) (1,6 mm).
- Supplement betegnelse for dækket med højere trækkraft, (RF) Reinforced.
- Information om vinter ydelse og årsdæk (M+S).
Kilde: Reifenfibel, 1.Upplagan 1999, Schweiz
Copyright Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli
Mærkning På dæksiden findes forskellige koder og mærkninger. Blandt disse kan du
finde størrelse. Dækkets størrelse Dækstørrelser defineres af et antal
forskellige tal og bogstaver. F.eks. udgøres dækstørrelse 185/60 R 14 82 H af de
følgende informationer:
185 |
Dækbredde i milimeter |
60 |
Højden på dækket i procent af dækkets bredde |
R |
Angiver dækkets konstruktionstype, her et radialdæk
|
14 |
Fælgens diameter i tommer |
82 |
Belastningsevne |
H |
Hastighedskode |
Dette er alle de oplysninger du behøver for at bestille
dine dæk. Hvis du vil vide mere kan du læse videre på… Aspektforholdet
Aspektforholdet er forholdet mellem et dæks bredde og højde. Et 60-serie dæk er
altå et dæk hvor højden er lige med 60% af dets bredde. Hastighedskode Alle dæk
bærer en hastighedskode i form af et bogstav. Koden angiver max hastigheden som
dækket er konstrueret til. Tabellen herunder viser hvilken max hastighed der
svarer til de enkelte hastighedskoder.
Hastigheds symbol |
Maksimal hastighed km/t |
mph |
N |
140 |
87 |
P |
150 |
93 |
Q |
160 |
99 |
R |
170 |
106 |
S |
180 |
112 |
T |
190 |
118 |
H |
210 |
130 |
V |
240 |
149 |
W |
270 |
168 |
Y |
300 |
186 |
ZR |
240 |
149 |
Belastningsevne Belastningsevnen, der står på siden af dækket angiver max
lasteevnen på et dæk, når der køres med max hastighed. Nedenfor ses en liste
over belastningsevne og maksimal vægt :
Li |
kg |
Li |
kg |
65 |
290 |
94 |
670 |
66 |
300 |
95 |
690 |
67 |
307 |
96 |
710 |
68 |
315 |
97 |
730 |
69 |
325 |
98 |
750 |
70 |
335 |
99 |
775 |
71 |
345 |
100 |
800 |
72 |
355 |
101 |
825 |
73 |
365 |
102 |
850 |
74 |
375 |
103 |
875 |
75 |
387 |
104 |
900 |
76 |
400 |
105 |
925 |
77 |
412 |
106 |
950 |
78 |
425 |
107 |
975 |
79 |
237 |
108 |
1000 |
80 |
450 |
109 |
1030 |
81 |
462 |
110 |
1060 |
82 |
475 |
111 |
1090 |
83 |
487 |
112 |
1120 |
84 |
500 |
113 |
1150 |
85 |
515 |
114 |
1180 |
86 |
530 |
115 |
1215 |
87 |
545 |
116 |
1250 |
88 |
560 |
117 |
1285 |
89 |
580 |
118 |
1320 |
90 |
600 |
119 |
1360 |
91 |
615 |
|
|
92 |
630 |
|
|
93 |
650 |
|
|
Dækkets alder
Køber du dæk af os kan du være sikker på, at de er helt nye. Du kan se på
dækkets datomærkning, som viser hvor gammelt et dæk er. Det består af fire
cifrer 4501. Dette viser at dækket er produceret i uge 45 år 2001. Det er meget
sjældnet at vi levere dæk som er ældre end 2 år. Men egenligt så klasificere
dækproducenterne dæk op til 3 år, som værende nye, under forudsætning af at de
opbevares koldt og mørkt. Alle vores dæk opbevares under de bedste forhold.
Vi sælger også regenereret. Disse dæk er tydeligt mærket. Vores regenererede dæk
er produceret i Tyskland/Storbritannien. Andre mærkninger M+S - Identificeres om
mudder og snedæk (anvendelige for mudder og sne).
DOT Codes - Kodning i linje med krav fra US Department of Transportation.
Koden indeholder en blandning af bogstaver og cifrer som DOT DVDE MTA 129.
E-Mærkninger - Dæk for salg indenfor EU skal have E-mærkning i
overensstemmelse med ECE Reg 30 - eg E4 027550. Lufttryk Hovedformålet med et
dæk er, at bære bilens vægt. Derfor er det vigtigt, at der holdes korrekt
lufttryk. Overtryk vil forårsage hurtig og uregelmæssig slidtage. Undertryk vil
skade dækkets struktur, hvilket kan forårsage trafikuheld. Med
korrekt lufttryk fungerer dækket efter hensigten. For at få bedste resultat skal
du vedligeholde det dæktryk, som bil- og/eller dækproducenten anbefaler
Hjulsporing og -afbalancering En af hovedårsagerne til hurtig slidtage af
slidbanen er forkert hjulsporing og afbalancering. Unormal støj, vibrationer og
træg styring er tegn på, at sporing og afbalancering er forkert. Og til sidst -
loven
|